fredag 6 november 2009

Svininfluensan i sociala medier

Senaste tiden har jag reflekterat och omvärldsbevakat hur myndigheter, kommuner och landstingdå framför allt landstingen använder sig av sociala medier som en kanal för information och kommunikation runt den nya influensan A (H1N1), även kallad svininfluensan.

Faktum är att sociala medier ännu inte är en arena som de här aktörerna inte riktigt har hittat till.

http://www.vardguiden.se/ är undantaget och de gör det riktigt bra! De kan och ska vara en förebild för de som osäkra på hur och varför socila medier ska användas som en kompleterande kanal för offentliga.

Som en liten bakgrund kan jag bara berätta att Vårdguiden ger råd om hälso- och sjukvård på telefon och internet till Stocksholms invånare (lite som sjukvårdsrådgivningen/1177).

Till att börja med har de en riktigt bra webbplats där besökaren hela tiden är i fokus, och det finns hela tiden bra guider, tester och beskrivningar när till hands.

Dessutom jobbar de på facebook som en naturlig del av kommunikation och rådgivning till den målgrupp som finns där, vilket för tillfället fokuserar det mesta på frågor runt svininfluensan.

Är man intresserad av deras tankar och arbete runt utveckling av tjänster, funktioner och teknik har de naturligtvis också en Wordpress blogg http://www.vardguidenlabs.se./

Helt enkelt imponerande och helt rätt i tiden!

En annan uppstickar som tagit ett nytt steg är socialstyrelsen, som insett att de inte riktigt når alla målgrupper med influensa- och vaccinationsinformation via traditionell marknadsföring.

För att nå de yngre målgrupperna som man vill ska vaccinera sig mot svininfluensan, har man i dagarna startat en helt ny webbplats som heter http://www.nejtillsvininfluensan.se/.



Här finns interaktiva funktioner och kopplingar till sociala medier som facebook, twitter m fl och dessutom en s k badge som visar att du ska vaccinera dig genom märkningen "Nej till Svininfluensan".

Än har jag inte hittat någon facebook grupp, men det är förmodligen bara en tidsfråga.

Kul med lite nya grepp från en myndighet.

Jag hoppas också att satsningen lyckas och att flera liknande aktörer får upp ögonen och blir sugna på att använda sociala medier som en arena för sin information och kommunikation.

Har du några bra exempel på offentliga sektorn som använder sig av sociala medier?

1 kommentar:

  1. Flera kommuner använder sig av Twitter. Förvånande många, till och med. Vi på Örebro kommun använder Twitter som en kanal för krisinfo, "då egen webbplats och telefoner inte fungerar". Kontot är baserat på RSS flöde av Örebro kommuns nyheter via FriendFeed.

    SvaraRadera